Στις αρχές του 20ου αιώνα, αυτοκίνητα εμφανίστηκαν στην Ήπειρο…Τα Γιάννενα, που ως το 1913 βρίσκονταν υπό οθωμανική κατοχή, «γνώρισαν» το αυτοκίνητο τον Απρίλιο του 1910. Ήταν ένα δεκαθέσιο γαλλικό λεωφορείο, μάρκας Cottereau. Το λεωφορείο κόστιζε 7.900 γαλλικά φράγκα. Όμως δαπανήθηκαν 70.000 φράγκα για τη διάνοιξη, διαπλάτυνση και την επισκευή γεφυρών.
Το αυτοκίνητο, ήρθε αποσυναρμολογημένο σε κιβώτια στο λιμάνι της Πρέβεζας.Μετά από πολλές περιπέτειες και αφού δαπανήθηκαν περίπου 1.200 φράγκα, το αυτοκίνητο συναρμολογήθηκε. Και πάλι όμως, διαπιστώθηκε ότι δεν χωρούσε να περάσει από την παλιά πύλη της Πρέβεζας, κάτω από την οποία διερχόταν ο μοναδικός δρόμος. Τελικά, η πύλη κατεδαφίστηκε για να μπορεί να περάσει το λεωφορείο.
Τελικά, το αυτοκίνητο δρομολογήθηκε στη γραμμή Πρέβεζα – Ιωάννινα. Κάλυπτε τη διαδρομή μεταξύ των δύο πόλεων (104 χιλιόμετρα), σε 6,5 ώρες, με μέση ωριαία ταχύτητα 16 χιλιόμετρα την ώρα… Συνολικά, έξι τέτοια λεωφορεία έφτασαν στην Ήπειρο, η οποία ήταν πρωτοπόρος στον τομέα των υπεραστικών συγκοινωνιών στη χώρα μας.
Να σημειώσουμε εδώ, ότι τα Γιάννενα ήταν η πρώτη ελληνική πόλη που γνώρισε το αερόστατο το 1803, όταν ο Αλή πασάς έδωσε εντολή στον Συρρακιώτη χρυσοχόο Παχώμη (ή Παπαχάμο), να φτιάξει ένα αερόστατο Πραγματικά, το αερόστατο κατασκευάστηκε και ήταν έτοιμο για… πτήση.Από κακούς χειρισμούς όμως, μια ξαφνική ριπή ανέμου και την απειρία των βοηθών του Παχώμη, το αερόστατο γύρισε άτσαλα και έπιασε φωτιά. Έτσι άδοξα τελείωσε η πρώτη πτήση αερόστατου στην Ελλάδα…
Πηγές: Ευφρόσυνη Ρούπα – Ευάγγελος Χεκίμογλου
«Η Ιστορία του Αυτοκινήτου στην Ελλάδα», εκδόσεις Κέρκυρα 2008
ΚΩΣΤΑ Η. ΜΠΙΡΗ «ΑΙ ΑΘΗΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥ 19ου ΕΙΣ ΤΟΝ 20ον ΑΙΩΝΑ», ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ «ΜΕΛΙΣΣΑ», Ε’ Έκδοση 2005.