Θυμίζουμε ότι στο Υπουργικό Συμβούλιο της Πέμπτης 28 Ιανουαρίου 2021, το Υπουργείο Εσωτερικών κατέθεσε το σχέδιο νόμου οπού θα αλλάξει συλλήβδην τον χάρτη της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μια αλλαγή που προγραμματίζεται να γίνει χωρίς να έχει προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους: πολίτες, αυτοδιοικητικούς, δημόσια διοίκηση.
Προτείνεται η κατάργηση της ξεχωριστής κάλπης για τους Προέδρους και Συμβούλους των Κοινοτήτων, η κατάργηση Κοινοτήτων στις έδρες του κάθε Δήμου, ο περιορισμός του αριθμού των τοπικών συμβούλων, η ανισότητα τρόπου εκλογής μεταξύ μικρών και μεγαλύτερων πληθυσμιακά Κοινοτήτων, η μετατροπή των Συμβούλων της κάθε Κοινότητας σε προέκταση των υποψηφίων δημοτικών συνδυασμών, η διαίρεση μικρών κοινωνιών σε παραταξιακούς οπαδούς και αντιπάλους, η υποβάθμιση των Συμβουλίων Κοινοτήτων και η συγκέντρωση αρμοδιοτήτων στις κεντρικές υπηρεσίες των Δήμων
Επίσης, ενώ στον «Κλεισθένη» προβλεπόταν ενισχυμένη εκπροσώπηση στις έδρες των κοινοτήτων με πληθυσμό από 301 έως 10.000 κατοίκους σε σχέση με τον «Καλλικράτη», αυτό φαίνεται να ανατρέπεται πλήρως στο νομοσχέδιο για την αλλαγή του εκλογικού νόμου.
Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι για κοινότητες με έως 500 κατοίκους εκλέγεται ένας εκπρόσωπος. Στις κοινότητες με 501 έως 3.000 κατοίκους εκλέγονται τρεις σύμβουλοι. Στις κοινότητες με 3.001 έως 15.000 κατοίκους εκλέγονται πέντε σύμβουλοι. Στις κοινότητες με 15.001 έως 50.000 κατοίκους εκλέγονται επτά σύμβουλοι και στις κοινότητες άνω των 50.000 κατοίκων εκλέγονται εννέα σύμβουλοι.
Η ΚΕΔΕ προτείνει για λόγους απλότητας, το ψηφοδέλτιο να είναι ενιαίο και παραταξιακό, ανεξάρτητα από το όριο των κατοίκων. Κάθε συνδυασμός να έχει τους δικούς του υποψήφιους, ανεξάρτητα από το μέγεθος της πόλης ή χωριού.
Επίσης να παραμείνουν οι διατάξεις του άρθρου 8 του Ν.3852/2010 σύμφωνα με τις οποίες προβλέπονται:
– Τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό μέχρι τριακοσίους (300) κατοίκους όπου εκλέγεται ένας εκπρόσωπος που θα είναι ο πρόεδρος της κοινότητας.
– Τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από τριακόσιους έναν έως δύο χιλιάδες (301-2.000) κατοίκους με τριμελές συμβούλιο
Η εισήγηση και οι προτάσεις του Δικτύου Κοινοτήτων – όσον αφορά τον εκλογικό νόμο – ήταν:
Διατήρηση της ξεχωριστής κάλπης στην ανάδειξη των Κοινοτήτων – Αποτελεί κοινή παραδοχή όλων των Προέδρων και Συμβουλίων Κοινοτήτων της χώρας μας αλλά κυρίως των συμπολιτών και των συγχωριανών μας ότι η ξεχωριστή κάλπη για την ανάδειξη των τοπικών συμβουλίων ενεργοποίησε τοπικές πρωτοβουλίες και αποτελεί κίνητρο σε ενεργούς πολίτες να ασχοληθούν με την Αυτοδιοίκηση. Ταυτόχρονα η παραδοσιακή λογική “οπαδών” και “αντιπάλων” απομακρύνεται σε ένα πεδίο που η σύνθεση δυνάμεων και η κινητοποίηση όλων έχει δείξει μόνο θετικά αποτελέσματα.
Η ανισότητα στις προτεινόμενες εκλογές μεταξύ των Κοινοτήτων – Ανισότητα δημιουργεί το υπό κατάθεση σχέδιο νόμου με δύο μέτρα και δύο σταθμά στην εκλογή των Κοινοτήτων με κριτήριο το πληθυσμιακό όριο των 500 κατοίκων.
Ο αφανισμός των χωριών – Ο αφανισμός των χωριών επεκτείνεται, η ύπαιθρος εγκαταλείπεται όταν οι όποιοι νέοι έχουν απομείνει απομακρύνονται από τη διάθεση να εμπλακούν στα κοινά και τις διεκδικήσεις για τον τόπο τους.
Οι γειτονιές χάνουν τον εκπρόσωπό τους – Η υπο-εκπροσώπηση της έδρας των Δήμων, αν καταργηθούν τα Συμβούλια Κοινότητας στην έδρα κάθε Δήμου, δεδομένης της μείωσης των δημοτικών συμβούλων, έχει αντίκτυπο στις γειτονιές, στο μη-κέντρο, εκεί που ο κάθε τοπικός σύμβουλος έχει τον πρώτο ρόλο και αποστολή.
Παράλληλα, αναπτύχθηκαν όλα τα αιτήματα των Κοινοτήτων για:
Ξεκάθαρες αρμοδιότητες και ενίσχυση του ρόλου των Κοινοτήτων με αποφασιστικές αρμοδιότητες.
Εξορθολογισμό της διαδικασίας της πάγιας προκαταβολής και λοιπούς πόρους των Κοινοτήτων.
Θεσμική εκπροσώπηση των Κοινοτήτων σε ΚΕΔΕ και ΠΕΔ
Τέλος έγινε αναφορά στον ουσιαστικό ρόλο των Κοινοτήτων στην καθημερινότητα, την πολιτική προστασία και την διατήρηση της κοινωνικής συνοχής σε χωριά και πόλεις με τους κοινοτικούς συμβούλους να βρίσκονται πάντα στην πρώτη γραμή.
Γι αυτό λοιπόν εκατοντάδες κοινότητες της χώρας αντιτίθενται στην κατάργηση τους με τον νέο εκλογικό νόμο που θα τεθεί σε διαβούλευση
Στη διάθεση μας είναι και το έντυπο που κυκλοφόρησαν σχετικά και η αλήθεια είναι πως ο νέος νόμος έχει ανοίξει για τα καλά τον διάλογο μεταξύ των αρμοδίων φορέων σε θέματα αυτοδιοίκησης.